Markedsfokus bør øges i produktudviklingen
Men hvordan opnår man best practise? Det findes der ingen fast formel på, der ikke er branchespecifik — for markedet bevæger sig jo hele tiden. Og netop derfor er det afgørende at personalegrupper, der beskæftiger sig med markedet på daglig basis, har mulighed for at byde ind, igangsætte og påvirke udviklingsprojekter, så de matcher de strømninger, tendenser og efterspørgsler, der er i markedet.
Så når man spørger, hvordan man kan opnå best practise og et større afkast på sine udviklingsprojekter, så er svaret, at man skal engagere og involvere markedsorienterede personer i virksomheden — f.eks. salgs- og marketingmedarbejdere — i arbejdet med produktudvikling. De er nemlig up-to-date med kunderne, brugerne og konkurrenterne — og derfor hullerne i markedet.
Samtidig er det vigtigt at skabe en struktur, der tillader, at idéer i de tidlige faser bliver lagret i en pulje med resten af innovationspipelinen. På den måde er der et digitalt rum, hvor man kan plante en idé og lade frøet vokse medarbejder, leder og udviklingspersonale imellem.
Innovation management kræver transparens på tværs af organisationen
Med et effectlaunchers Idébank åbner virksomheder op for idégenerering på tværs af interne afdelinger. I praksis vil det f.eks. sige, at salgs- eller marketingpersonale kan skrive deres idéer direkte ind i systemet, vedlægge dokumentation og tilknytte relevante udviklings- eller kvalitetschefer til projektidéen, så idéen lægges til godkendelse hos dem. Derefter kan den tilknyttede ledelse screene idéen og give godkendelse, så projektet kan vokse sig større med en udvalgt projektleder og udviklingsstab.
Bliver projektet ikke godkendt i første omgang, kan ledelsen give konkret feedback og begrundelse herfor, og projektet gemmes i Idébanken således, at idéen kan genoplives, når forudsætningerne ændrer sig.